Electrolux copy

Electrolux CR

By admin, oktober 1, 2013

Electrolux copy

Copywriter med kunskap om point-of-purchase

Arbetet med Electrolux Commercial Refrigeration, senare varumärket Carrier Refrigeration, lärde mig mycket om varuexponering och nyttjande av golvytor i butik.

Vi arbetade nära produkt- och marknadschefer inför lanseringen av varje ny produkt. Produkterna var kyl- och frysdiskar för hela marknaden från supermarkets till c-stores. Rätt kylda, väl exponerade varor säljer bättre och minimerar svinn. Argumenten handlar om såväl design och god prestanda, som om praktiska funktioner som hur diskarna lastas, rengörs och undviker kondens.

CC butikslayout

Vi namngav diskarna, gjorde research för att ta fram produktfördelarna, gjorde produktmaterial, rörliga presentationer samt planering och väggmaterial för mässor världen över.

Som copywriter lärde jag mig allt om liten golvyta och att nyttja point of purchase. Köparen av en flyttbar disk är oftast inte själva butiksägaren, utan det leverantörsföretag som vill att deras produkter ska skyltas väl, på smarta platser i heta gångstråk, och levereras kalla. Dryckesindustrin är stora kunder, men också exempelvis glass och mejeri. Det var roligt att arbeta för Coca-Cola, Pepsi, GB, Valio och Danone.

Increase your sales

Think point-of-purchase and increase your sales!
The sketch shows the most preferred locations for p.o.p. displays, and their results, in a medium-sized supermarket.

Now, just imagine what Sales Maker would do to these figures …”

Diskarna brandades med leverantörernas varumärken och budskap, och en del av det arbetet gjordes också hos oss på reklambyrån Set Communication, som jag först var anställd vid, och sedan gjorde mina uppdrag för.

Tulip och framtiden

Tulip, den nya disken med böjda kanter, var både snyggare och mer lättplacerad i butiken, än tidigare alternativ. Den var en innovativ lösning, en av de första diskarna som såldes med en medveten satsning på design. Bending the future to your will, blev den tongivande rubriken i alla enheter.

Tulip tog mindre plats, och kunde därför ställas nära öppna kundstråk, gärna precis efter butiksentrén. Där känner besökaren fortfarande av utomhusvärmen, utan att vara påverkad av butikens svalkande air condition-system. Detta får förstås försäljningen av exempelvis läsk eller glass att öka markant under varma tider på året. Eftersom disken är flyttbar kan den stå på andra platser i butiken resten av tiden. Titta efter nästa gång du handlar, så får du se.

”Solutions down to the smallest detail

Tulip has been designed with great attention to details that help to improve usefulness and performance. The unit is easily positioned and built for simple goods handling. The open, attractive display increases sales of either chilled or frozen products.”

Tulip

What do you think?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *