Almi co Lonnstrom

ALMI Företagspartner

By admin, oktober 2, 2013

Axplock

Ett axplock av det vi har gjort för ALMI …

Trotsig var copywriter och projektledare för produktinformation, webbtexter, årsredovisningsmaterial och mycket annat, för ALMI Företagspartner Sörmland. Vi uppdaterade kontaktregister (jo, vi var två personer då). Vi intervjuade referensföretag och innovatörer, skrev och gjorde pressutskick. Vi gjorde två olika kundtidningar: Axplock, om frön till tillväxt i Sörmland, och Utvecklande Affärer.

Vi arbetade med profil och varumärke, både för ALMI och för Innovation Sörmland. Det första tillsammans med Tinget marknadskommunikation, det senare i samarbete med Lars Johansson på Atom Media, Event och Design. Vi hjälpte till att arrangera seminarium och event, det senare, liksom nyhetsbreven, i samarbete med Anneli Elfving på Telegraf (numera på Solo Design).

Mycket kan hända

I ett senare skede var jag genom Trotsig också delaktig i en kampanj tillsammans med reklambyrån c/o Lönnström, för att få företag att förstå vad de kan få ut av att träffa ALMI. Jag skrev bland annat ner några av de sanna historierna från företagares möten med rådgivare och finansiering. Huvudrubrik för kampanjen var ”Mycket kan hända i ett möte med ALMI”. I vårt koncept använde vi bilder som gick utanför ramen, tillsammans med storytelling internt och externt. Här följer en av mina texter. Nedskriven utifrån den direkta berättelsen från en av ALMIs rådgivare.

En tisdag kl 10.25: ALMIs företagsrådgivare hos kund

På väg in genom dörren kände jag att jag rynkade pannan. Hade fått en kommentar från kunden om att vi ”flummade” på förra mötet. Flummade!? Va? Det här var ett företag som hade god struktur själva – mina frågor hade varit en del av en medveten coachningsmetod. Hade de inte förstått något alls?

Kunden klev fram till mig och gjorde en yvig gest med båda armarna.
– Tack!!!
Jag hann inte ens säga något, eftersom han pratade vidare, entusiastiskt.
– Du har hjälpt mig att se precis hur jag ska göra. Nu vet jag vilka marknader jag ska satsa på och vilka marknader jag inte ska satsa på, vilket mål jag ska ta först, och vilka saker jag inte ska prioritera. Jag hade aldrig trott att några möten med en ALMI-rådgivare skulle kunna leda mig så långt.

Gladare person har jag inte sett på länge. Men gladast var nog ändå jag – det är så roligt att se den där framtidstron, klarheten, övertygelsen, som en bra ledare har när han eller hon vet vart företaget är på väg.”

Den här känslan har man ofta när man träffar ALMIs rådgivare. Därför är ALMI en kund jag gillar.

Almi co Lonnstrom

 

Bild nedan: ALMI, i företagens hus vid ån, Nyköping (från trycksak vid invigningen med Renata Chlumska).

ALMI företagens hus helAlmi Renata Chlumska

What do you think?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *