SliderA

Stora A

By admin, november 22, 2013

SliderA

Stolt över stort A i två intressanta kurser!

Den som följt min väg som företagare på nära håll vet att jag ser till att utbilda mig inom något jag tycker är viktigt, minst varannat år. Jag vill vara i ständig utveckling, mår bra när jag är i ständig utveckling, kan bidra med kunskap i mina jobb och uppdrag när jag är i ständig utveckling.

I år har jag gått två digitala universitetskurser, Comic Books and Graphic Novels vid University of Colorado Boulder, och Understanding Media by Understanding Google vid Northwestern University. De motsvarade 6-8 veckors studier på deltid, så det var inga mastodontkurser, men jag måste säga att de ändå var utmanande och givande.

Comic Books and Graphic Novels

Den bästa lärdomen jag tar med mig från Comic Books and Graphic Novels är redskap för att berätta bättre historier. Det var egentligen inte kursens syfte. Kursen fokuserade på att jag som läsare skulle förstå och kunna analysera sidor i serieböcker, och att göra det har lärt mig så mycket om berättargrepp, timing och tempo i berättelser. Precis sådana saker jag funderade över innan.

Kursen gav också en historisk grund, med nedslag inom utvecklingen av amerikanska och brittiska serier. Framför allt hade den fokus i äventyr och superhjältegenren, men den gav också bra baskunskaper om undergroundrörelsen och utvecklingen av självbiografiska serier. Framför allt är jag glad över att ha hittat Alison Bechdel. Och jag ser ännu fler sidor av Alan Moore, än vad jag tidigare sett. Utöver berättandet har han ju en helt makalös förmåga att bygga sidstrukturer som visar en historias olika lager. Jag, som alltid har läst mycket, känner mig som om jag har lärt mig ett nytt sätt att läsa.

Alan Moore

Understanding Media by Understanding Google

Understanding Media by Understanding Google gav mig flera nya sätt att se på utvecklingen av dagens medier, inte bara tidningar, sök, internet och marknadsföring, utan framför allt rörliga medier och bokbranschens utveckling. Den väckte funderingar och frågor om kunskap och integritet, som jag delvis hade med mig, men nu fick bekräftade, eftersom jag ser fler områden där de här frågorna spelar roll.

Jag hade kanske trott att kursen skulle göra mig till en bättre internetmarknadsförare. Men för att fördjupa det jag kan inom det området är det nog Google Academy som gäller. Det här har i stället gjort mig till en bättre företagare, bättre rustad för framtiden, och bättre rustad för att diskutera perspektiv om affärsmöjligheter för de företag jag arbetar med.

Bara förekomsten av utbildning via MOOC, och hur det här fungerar, kommer att påverka hela utbildningsvärlden. Här är en artikel om vår kurs, och kursens resultat. Min största lärdom rörande distanskurser är att det går att hitta sätt för peer grading, att studenter betygsätter studenter, som fungerar.

Kursen gavs av Northwestern University genom Coursera. Drygt 40 000 personer anmälde sig, 1156 personer klarade godkänt betyg. Jag var en av de 256 personer som fick A i betyg. Inte A+, inte A-, men A (på en möjlig skala A-F). Flera inlämningsuppgifter var frågor som skulle analyseras och uttryckas korrekt på engelska (med avdrag i betyg för språkfel – intressant också ur utbildningsaspekt!). Lite stolt är jag.

Understanding media

Betyg

Betyg borde förstås inte spela någon roll, det är kunskaperna och hur jag använder dem som räknas. Men jag är ändå löjligt glad över att ha tagit två kurser på engelska, som båda handlar om att tolka och analysera hyfsat komplicerade frågor, och klara av dem på nivå A. För A krävs 96 % rätt på alla delar i innehållet.

Seriekursen avslutades med en uppgift att göra en egen serie, och där fick jag 30,5 poäng av 25 möjliga. Anledningen är att man kunde få extrapoäng för förmåga att använda serierutornas struktur för att förstärka historien, skapande av genomarbetade  karaktärer, och förmåga att väcka känslor. Här är den. Men skratta inte för mycket åt min teckningsskicklighet …

Mina stora A:n gav mig i alla fall lite extra självförtroende, vilket kan vara välbehövligt i mitt manusskrivande.

 

3 Comments

  1. Jonas Nockert skriver:

    Jag är lite hooked på MOOCs ända sedan jag gick en AI-kurs via nätet/Stanford. Just nu går jag Principles of Reactive Programming och Introduction to Philosophy via Coursera.

    Kul att det gick så bra för dig på din : ) Jag tycker det är roligt när kurserna pushar lite annat än bara föreläsningar och individuella quizzar också, som i din kurs med peer-graded inlämningsuppgifter, då får man verkligen en känsla av hur MOOCs håller på att transformera utbildningslandskapet.

  2. admin skriver:

    Jaa, jag var också lite sugen på Introduction to Philosophy! Men det blev inte nu, det hade blivit för mycket samtidigt. Men någon gång, när man får tid … tänker jag. Tycker du att den är givande?

    Håller med, jag blev positivt överraskad över att det kunde fungera så väl med peer grading. Det fanns tydliga kriterier, och i en av kurserna fanns en övningsrättning i tre delar, som man var tvungen att klara, för att få fortsätta. (Just den delen blev lite krånglig, eftersom jag inte klarade den i första steget, för den var helt poäng-exakt, men det löste sig senare.) Tänker att MOOC måste vara en bra form att lära/fördjupa programmering också, försöker uppmuntra sonen (11 år) att lära sig mer via Codecademy, men det verkar behövas att jag också gör övningarna, eftersom han inte förstår all engelska än. Men tänk ändå vilka verktyg …

  3. Jonas Nockert skriver:

    Jag gillar filosofikursen men den är verkligen bara en ytlig introduktion med 1–2 förväntad studietid per vecka. Vilket gör det bra också, man får nya tankar på ett väldigt lättillgängligt sätt. Att de använder en ny lärare för varje vecka gör att den känns lite extra rolig.

    Kul med Codecademy men förstår att ni kan behöva göra övningarna tillsammans. Det är nog inte bara engelskan utan det blir säkert mer motiverande på så vis. Så mycket fantastiska saker på nätet numera!

    Vissa av programmeringskurserna på Coursera är bara teori men den här jag går nu bygger väldigt mycket på deras övningar som stegvis och på ett väldigt genomtänkt sätt bygger upp svårighetsgraden. När man känner sig nöjd skickar man in koden och får den automatiskt rättad efter både form och funktion.

    Om du inte kollat på det så rekommenderar jag https://www.udacity.com/ för det är en annan typ av upplägg än Coursera. Coursera och Udacity startade utifrån tre kurser i datavetenskap (bl.a. AI-kursen jag skrev om ovan) så de har samma rötter men Coursera har valt en mycket mer traditionell väg.

What do you think?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *